In Paradisum

Söndag 12 november 2023
kl. 16:00

Om konserten

Storkyrkans Kammarkör bildades i augusti 2023 av Helene Stureborg och består av 40 erfarna unga sångare. I sin allra första konsert för den breda publiken presenterar de musik för själens innersta rum: Gabriel Faurés Requiem och anknytande a cappella-verk ur den moderna körrepertoaren.

Faurés Requiem är ett sällsamt och ärligt verk som med sitt finstämda anslag rört många lyssnare djupt. ”Mitt rekviem domineras från början till slut av en djupt mänsklig känsla om tron på den eviga vilan”, har Fauré sagt. Med sin fingertoppskänsla för melodisk perfektion och raffinerade klanger har han skapat ett verk som man motståndslöst kan sjunka in i.

”In paradisum” (latin för ”till paradiset”) är en rekviemtext, alltså en text ur den kyrkliga dödsmässan. Den sjöngs traditionellt när kroppen fördes ut ur kyrkan under begravningsceremonin. I dag känner många till jazzlåten ”When the Saints Go Marching In”, som är inspirerad av texten och dessutom delar de inledande tonerna med textens ursprungliga gregorianska melodi.

Texten utgör också det centrala temat i denna konsert, där inte mindre än fyra vackra tonsättningar av temat framförs. Dels två existensiella tonsättningar för kör a cappella av Pärt Uusberg och Galina Grigorjeva. Dels Daniel-Lesurs meditativa version för orgel. Och inte minst den oemotståndliga, ljusa sista satsen i Faurés Requiem.

Program

Galina Grigorjeva (f. 1962) är född i Ukraina, men sedan länge verksam som kompositör i Estland. Hennes musik är djupt känslosam och rik på subtila klangfärger. Den är på samma gång luftigt genomskinlig och dramatisk. Hon har förmågan att skapa sammanhängande former, som organiskt förenar det horisontella och det vertikala, det vill säga en expressiv melodilinje och dess motsvarighet i ackord.

Den brittiska tonsättaren Judith Bingham (f. 1952) är en av vår tids mest framstående kvinnliga tonsättare.

”The Darkness Is No Darkness” är en fantasi över S.S. Wesleys ”Thou Wilt Keep Him in Perfect Peace”, och Binghams tanke är att styckena ska gå i ett. Det blir en effektfull kontrast mellan Binghams utmanande och modernistiska tonspråk och den väldigt klassiska brittiska romantiken.

Samuel Sebastian Wesley (1810–1876) var kompositör och organist och på sin tid en prominent kyrkomusiker i England. Hans ”Thou Wilt Keep Him in Perfect Peace” för kör och orgel är en mäktig uppvisning av den engelska körtraditionen. Stycket framfördes vid drottning Elizabeth II:s kröning 1953.

Nana Fortes ”O Oriens” komponerades 2018 för Stockholms Musikgymnasiums Kammarkör.

Jean-Yves Daniel-Lesur (1908–2002) var en fransk kompositör och organist. Han var en del av den musikaliska gruppen “La Jeune France” tillsammans med kompositörer som Olivier Messiaen och André Jolivet.

Hans stycke “In Paradisum pour Orgue” är en djupt andlig musikalisk utforskning som tydligt visar hans koppling till den sakrala musiktraditionen. I detta verk försöker Daniel-Lesur att fånga känslan av transcendens och himmelsk frid, som är centralt i den liturgiska texten In paradisum.

Pärt Uusberg (f. 1986) är en estnisk kompositör, dirigent och skådespelare. Han är en av många framstående estniska tonsättare som har anammat det minimalistiska och existentiella tonspråk som så många älskar.

Gabriel Fauré hade en blid syn på döden, som han beskrev som ”en välkommen befrielse, en aspiration mot lycka och glädje ovan där, istället för en smärtsam upplevelse”. Fauré påbörjade komponerandet av sitt rekviem efter moderns död, och en första version av verket, Un petit Requiem, framfördes 1888 vid en begravning i Madeleinekyrkan i Paris med Fauré själv som dirigent.

Under de nästkommande åren omarbetade han verket ett flertal gånger, och den i dag vanligaste versionen uruppfördes med en mindre kammarorkester i samma kyrka 1893. Då Fauré dog 1924 framfördes hans Requiem op. 48 vid begravningen, en värdig slutpunkt som speglade hans inställning till döden.

Konsertlängd 1 h

Storkyrkans Kammarkör
Stockholm Concert Orchestra
Helene Stureborg
dirigent
Kathrin Lorenzen
sopran
Lars Johansson Brissman
baryton
Johan Hammarström
orgel

Provlyssna

Lär känna de klassiska verken.