Lucia i Storkyrkan

Torsdag 12 december 2024 kl. 18:00

Torsdag 12 december 2024 kl. 20:00

Om konserten

Till Storkyrkan i Stockholm med sin medeltidsmystik vallfärdar människor varje år för att uppleva luciafirande när det är som bäst. I skenet av luciakronan och de levande ljusen sjunger Storkyrkans Kammarkör de älskade sånger som hör till den speciella traditionen med Lucia- och Staffansfirande. Luciatåget gör entré och ljuset lyser upp det allra djupaste mörker.

Lucia är en älskad tradition med en lika dramatisk som brokig historia. Helgonet Lucia från Syrakusa skulle enligt legenden brännas på bål för sin kristna tro, men tack vare ett mirakel vek lågorna undan.

Namnet Lucia kommer av latinets lux (ljus) och i den folkliga föreställningsvärlden förknippades Lucia, genom ljudlikheten, ibland med Lucifer. Det vilade något övernaturligt över Luciagestalten – kanske var hon en bergfru som anförde Lucianattens väsen.

Seden med en vitklädd Lucia som uppvaktar på morgonen togs i bruk i slutet av 1700-talet. Då hade hon änglavingar och ljusstakar i händerna. Vid förra sekelskiftet antog Lucia sin nuvarande karaktär och efter första världskriget blev Luciatågen alltmer vanliga i Sverige. Själva Luciasången härstammar från Italien och fick svensk text på 1920-talet. Lucia har sedan dess blivit en världsberömd svensk tradition som firas i skolor, kyrkor och konsertsalar. Sedan många år väcks också årets Nobelpristagare med sång, kaffe, pepparkakor, vita särkar och tända ljus på sina hotellrum.

Konsertlängd: 1 timme

Medverkande

Storkyrkans Kammarkör
Helene Stureborg dirigent

En samling bilder från 2023 års konserter.

Provlyssna

En inspelning från 2023 års repetitioner.

Vanliga frågor

Storkyrkan ligger intill kungliga slottet i gamla stan. Närmsta tunnelbanestation är gamla stan, och närmsta busshållplats är Slottsbacken.

Det är inte tillåtet att fotografera, ta upp ljud eller filma under våra konserter.

Dörrarna öppnar 30 minuter före konsertstart.

För att konserten inte ska störas har vi tyvärr inget insläpp efter konsertstart. Kom alltså i god tid!

Ja, men observera att vi har ett begränsat antal toaletter. Det blir snabbt lång kö.

Similar Posts