Valborgsmässoeld

Söndag 28 april 2024
kl. 16:00

Om konserten

Konsert med eld! Vi blåser ut vintern och firar värmens ankomst med flammande kör och orkester. Pulshöjande och kittlande överraskningar i ett varierat program med spänning och magi i valborgsmässotid.

Konserten är inspirerad av den förkristna högtid som länge firats i Tyskland, men som senare har kommit att uppkallas efter kulten runt den heliga Valborg. Tillsammans med Blåsarsymfonikerna ger vi både traditionell valborgsrepertoar och utdrag ur Carl Orffs mäktiga Carmina Burana i full kraft och extas under ledning av Emil Eliasson. Dessutom spelas Helena Munktells Valborgsmässoeld och Dance macabre av Camille Saint-Saëns.

Storkyrkans Kammarkör
Helene Stureborg dirigent
Blåsarsymfonikerna

Emil Eliasson dirigent

Program

Helena Munktell (1852–1919) var en av Sveriges första kvinnliga tonsättare att vinna internationell uppmärksamhet. Valborgsmässoeld op. 24 är en symfonisk dikt som målar upp de eldiga ceremonierna under Valborgsmässoafton.

György Orbán (f. 1947) är en rumänsk kompositör. ”Daemon Irrepit Callidus” är en körkomposition baserad på en medeltida latinsk text om människans ständiga kamp mot frestelser och ondska.

Konsertlängd: 2 timmar inkl. paus

Provlyssna